Frugttræer og bærbuske

Plante- og dyrkningsvejledning
i egen have giver de herligste smagfulde oplevelser, der både pryder og gør nytte. I vort havecenter finder du et stort udvalg både i gamle og nye sunde sorter, som er let dyrkelige og kun kræver et minimum af pasning.
De fleste frugttræer og bærbuske trives bedst på en lys, solrig vokseplads. Sydlandske frugttræer som fx figen, abrikos, nektarin, fersken og vin bør plantes i drivhus, vinterhave eller på en lun og solrig plads i haven, gerne ved en syd- eller vestvendt mur.

Når man vælger æbler, blommer, pærer og kirsebær er det vigtigt at vælge de rette sorter. Nogle sorter er selvbestøvende, andre skal have en anden bestøver, og her skal der plantes mindst to forskellige træer inden for samme plantegruppe fx to æblesorter eller to pæresorter.
Toksværd Planteskole har et stort program af jordprodukter i bedste kvalitet og til frugttræer og bærbuske er Komposteret ko gødning, der egner sig godt som jordforbedringsmiddel og en lys kvalitets-sphagnum er velegnet til nyplantning og som jordforbedringsmiddel.

Sådan planter du bedst:
Frugttræer og bærbuske som er dyrket i potter eller med klump kan plantes fra det tidlige forår – hele sommeren til langt hen på det sene efterår.
Frugttræer og bærbuske som købes som barrodet (ikke dyrket i potter) kan plantes fra først i marts og hen til sidst i april – og igen fra først i oktober til sidst på året, indtil frosten binder jorden.

De nyindkøbte planter dyrket i potter gennemvandes grundigt – sæt gerne hele rodklumpen i en spand vand i ca. 10 min. og barrodsplanters rødder holdes fugtige indtil de plantes.

Inden plantningen gennemarbejdes jorden grundigt i mindst 75 cm i diameter og ca. 40 cm i dybden, samt løsne i bunden af plantehullet, så rødderne kan gro i dybden.

Tung stiv lerjord iblandes rigeligt med skarpt grus, samt en lys sphagnum for at give luft til planternes rødder. Sandet, mager jord tilføres Plantestarter (komposteret ko gødning) eller en lys sphagnum så jorden bedre kan holde på fugt og næring.

Bærbuske plantes i samme højde som de har groet i potterne eller i jorden – Frugttræer plantes med podestedet ca. 5 cm over jorden. Herefter trykkes jorden let sammen omkring rødderne.

Efter plantningen gennemvandes grundigt (20-30 liter pr m2), og i den første vækstsæson passes planterne med jævnlig vanding.

Frugttræer og bærbuske tilføres gødning, når de er kommet i god vækst – enten Nitrophoska 12-5-14 (ca. 75 g pr. m2) eller animix organisk gødning (ca. 100 g pr. m2) efterfølgende gødskes planterne hvert forår med samme dosering.

Frugttræer som plantes på vindudsatte steder, bør forsynes med solide opbindingspæle for at træerne skal beholde sin rette vækst.

Plantes frugttræer i græsplænen, er det vigtigt at holde jorden omkring træerne fri for græs i ca 1 m i diameter, for at træerne skal trives.

Planteforslag til frugthaven
– her er et lille udpluk af de mange spændende frugttræer og bærbuske der kan fås eller bestilles hos Toksværd Planteskole.

NB. Dette er en oversigt over arter og vi har ikke alle arter på lager.

Æbler
Rød Ananas