Haven i august

Tid til at plante

Jorden er i de fleste egne af Danmark både fugtig og varm her i august måned. Både fugten og varmen giver nyplantede planter gode muligheder for en vellykket etablering.
De fleste planter sælges i potter, og kan derfor plantes hele året, når blot det er muligt at komme i jorden. I en varm og tør sommer er det lidt af en udfordring at plante nye planter.

Krukkeplantningen går det lidt bedre med, da det ligger mere ligefor at vande dem, hvorimod plantning forskellige steder i haven kræver disciplin. Efterårets små tegn er ved at dukke op, og det er nu, det er nemmest at få planter til at vokse i haven. Har du haft overvejelser om at plante et nyt frugttræ, nye stauder, roser eller prydbuske er det lige nu, du skal i gang. Der er altid gode tilbud hos Toksværd Planteskole, så kom og lad dig inspirere, få gode råd og svar på alle dine havespørgsmål hos vores dygtige gartnere.

Nyd sydens frugter!

Betegnelsen ”sydfrugter” skyldes, at nogle af vores frugttræer egentlig trives bedst sydpå. De stammer ikke oprindeligt fra vores breddegrader, hvilket betyder, at der er nogle forholdsregler, der skal være opfyldt for at få et godt resultat.
Abrikoser plantes op ad en høj, vestvendt husmur, blomstrer allerede i marts måned, og får 4 – 6 cm store lækre frugter i store mængder i august måned. Frugterne må gerne tyndes, så der er ca. 5 cm mellem hver frugt.

Fersken kan blive op til 6 m høje og bliver et lille træ med mange grene. Det bruges ofte som espalier på syd- eller vestvendt væg, og så beskæres det kraftigt. Det blomstrer i april måned, og kan efter vellykket bestøvning sætte mange frugter, der modner fra august – september måned. Frugterne bør tyndes, så der er ca. 10 cm mellem hver.
Nektarin er nært beslægtet med fersken, men skal helst plantes op ad sydvendt mur eller i drivhuset. Blomstrer i april måned og får modne frugter i august – september måned.

Figen vokser kraftigt og vil i milde egne sagtens kunne trives frit udplantede. For at være på den sikre side, bør figen dog plantes på et lunt voksested og beskyttes om vinteren. Får spiselige modne frugter hver sensommer og efterår.

Friske jordbær – også til næste år!

August er måneden, hvor nye jordbærplanter skal i jorden. Efter ca. 3 års høst vil de fleste jordbærplanter mindske mængden og størrelsen på bærrene. Grav de ældste rækker eller planter op og plant tilsvarende nye. HUSK at jordbær skal plantes i frisk jord. Det går ikke at plante nye jordbærplanter i gammel, slidt jordbærjord – den kan bruges til salat eller squash til næste år. Jordbærplanterne, som du har høstet af i år, sætter udløbere og gør dit jordbærbed lidt uoverskueligt.

Du skal klippe alle ”børnene” af moderplanten, så der igen bliver styr på rækkerne. Gød planterne nu, hvor de sætter nye skud til næste års bærproduktion. Kig ind til Toksværd Planteskole og få mere af vide om jordbærsorter og gødning til jordbærplanter.